kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

مراسم چهلم شهید رئیسی  با سخنرانی سیدحسن نصرالله برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه هیئت دولت گفت: روز پنجشنبه به یاد رئیس‌جمهور شهید، اربعین شهید رئیسی برگزار می‌شود که این مراسم در تهران با پخش سخنرانی سیدحسن نصرالله همراه خواهد بود.
 
 
 
 
وی افزود: همسر شهید رئیسی فردا در مراسم چهلم رئیس‌جمهور شهید سخنرانی خواهد کرد همچنین برنامه بعدی چهلم شهید رئیسی در حرم مطهر رضوی و در کنار مرقد رئیس‌جمهور شهید خواهد بود.
وحیدی: مشکل در رای‌گیری حجاج ایرانی در عربستان؛ هنوز سعودی‌ها نپذیرفته‌اند
وزیر کشور گفت: بیش از ۳۰۰ شعبه اخذ رای در خارج از کشور داریم و تنها در کشورهای عربستان سعودی و کانادا شعبه اخذ رای نداریم. 
احمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خارج از کشور بیش از ۳۰۰ شعبه اخذ رای آماده است و مشکلی در این زمینه نداریم. وی افزود: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از حجاج کشورمان در عربستان حضور دارند اما هنوز عربستان نپذیرفته است که شعبه اخذ رای در این کشور داشته باشیم و امیدواریم در مدت باقی مانده رضایت مسئولان این کشور را کسب کنیم.
وزیر کشور گفت: مشکل دیگر ما مربوط به کشور کاناداست زیرا بسیاری از هموطنان ما در این کشور زندگی می‌کنند و با وجود اینکه کانادا مدعی حقوق بشر است تاکنون نپذیرفته است که انتخابات آنجا برگزار شود اما در باقی موارد وزارت امور خارجه طبق مسئولیت‌های خود اقدامات داخلی را انجام داده است.
وی اظهار داشت: خواست جدی ما از عربستان این است که همکاری لازم را با ما داشته باشد البته راه جایگزین هم داریم منوط به اینکه با شورای نگهبان هماهنگی‌های لازم انجام شود.
وزیر کشور با بیان اینکه از نظر اجرائی همه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است، افزود: طبق پیش‌بینی‌های ما امیدواریم همان‌طور که شاهد امنیت در برگزاری انتخابات مجلس بودیم در انتخابات ریاست جمهوری نیز مشکلی پیش نیاید.
وی گفت: چهارشنبه روز آخر تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری است و از روز پنجشنبه تبلیغات در فضای عمومی و فضای مجازی ممنوع است و نامزدهای ریاست جمهوری باید اخلاق انتخاباتی را تا آخرین مرحله رعایت کنند. و ستادها مراقبت کنند از تخریب و اتفاقات ناهنجار جلوگیری کنند زیرا نظارت خواهد شد.
وحیدی با تاکید براینکه نکته مهم مشارکت مردم در انتخابات است، ادامه داد: امیدواریم روز جمعه مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رای را شاهد باشیم.
وی همچنین درباره زمان اعلام نتایج گفت: بلافاصله پس از پایان انتخابات شمارش آرا صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم در اسرع وقت نتیجه را اعلام کنیم.
وزیر کشور درباره تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات گفت: تعداد واجدان شرایط بر اساس آمار انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۱ میلیون نفر است و ممکن است چند هزار نفر اضافه شود.
وی درباره تخلف نامزدها افزود: وزارت کشور با اغماض برخورد کرده است و تاکنون تخلف جدی از سوی نامزدها نداشتیم و تنها گزارش‌هایی از ستادها دریافت کردیم که در این موارد نیز با اغماض برخورد داشتیم.
باقری: سیاست همسایگی شهید رئیسی 
چهره جدیدی از ایران نشان داد
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه نشست هیئت دولت اظهارداشت: ما با اعضای حاضر در نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا در تهران بر لزوم کمک‌رسانی سریع و بدون قید و شرط به مردم مظلوم فلسطین در زمینه‌های غذا دارو سوخت و تجهیزات پزشکی صحبت‌های خوبی داشتیم.
وی گفت: در حاشیه این نشست ملاقات‌های خوبی را با برخی از وزرای خارجه یا معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو انجام دادیم، موضوعات و مسائل دوجانبه‌ای را در این ملاقات‌ها مطرح کردیم و بازیابی نسبت به روابط دو طرف انجام دادیم.
سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: نشست تهران بستری را جهت تعامل و گفت‌و‌گوی دیگر مقامات خارجی با یکدیگر فراهم کرد و این نشست مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت.
باقری افزود: نقطه شروع سیاست همسایگی شهید رئیسی اعتماد متقابل سیاسی بود و این با نوع رویکرد ایشان و ورود شهید رئیسی به عرصه سیاست خارجی چهره جدیدی از جمهوری اسلامی ایران نزد کشورهای همسایه و منطقه ‌ایجاد کرد. وی ادامه داد: از همان ایام تحلیف شهید رئیسی نمایندگان کشورهای خارجی که به تهران آمده بودند و دیدارهای دوجانبه را با آقای رئیسی داشتند، ما شاهد این بودیم که دریافت آنها پس از ملاقات با شهید رئیسی به خوبی نشان می‌داد که زمینه جهت اعتماد متقابل سیاسی برای آنها کاملاً ایجاد شده بود.
باقری بیان کرد: در ملاقات‌های صورت گرفته در حاشیه نشست اخیر در تهران بحث‌های اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفت و بعضی موانع در مسیر پیشرفت پروژه‌ها و تعاملات تجاری میان دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفته نتایج خوبی را هم به همراه داشت.
وی افزود: دولت آیت‌الله رئیسی در سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کرد که مسیرش اجماعی بود، رویکرد سیاست خارجی شهید رئیسی نه در داخل و نه در خارج مخالفی نداشته است مگر آنکه دشمن ایران بوده باشند. از ابتدای مذاکرات لغو تحریم‌ها آقای رئیسی به صراحت اعلام کردند که ما هم به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم و هم مسیر مذاکرات را به طور جدی دنبال می‌کنیم.
مرتضوی: احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی صادر می‌شود
سید صولت مرتضوی درباره واریزی علی‌الحساب به حساب بازنشستگان عنوان کرد: قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد و طبق آن، احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی صادر خواهیم کرد.
وی افزود: دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تامین کرده است و برای صندوق تأمین‌اجتماعی هم بحث شد، چون گفته شده از محل فروش سهام شرکت‌ها این منابع تأمین شود و به محض اینکه منابع بیاید، پرداخت انجام می‌شود.
وزیر کار بیان کرد: دستور آقای مخبر این بود تأمین منابع با قید فوریت تامین شود؛ امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم، طبق قانون و مصوبه دولت علی‌الحساب منابع تامین و پرداخت شده و احکام صادر می‌شود و معادل احکام، پرداخت‌ها انجام خواهد گرفت. آنها که کمتر دریافت کرده‌اند اصلاح خواهد شد.
زارع پور: قوه قضائیه
 از طریق پنجره ملی خدمات غیرحضوری ارائه می‌دهد
 عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده در حوزه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: قوه قضائیه هم از دیگر نهادهایی است که به این سامانه متصل شد و بخشی از خدمات این قوه از طریق سامانه پنجره ملی انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر بخواهید برای محاکم قضائی نوبت بگیرید یا گواهی عدم سوءپیشینه برای شما صادر شود از طریق پنجره ملی در مدت ۲۴ ساعت می‌توانید این کار را انجام دهید.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین سازمان ثبت اسناد به عنوان زیرمجموعه قوه قضائیه به پنجره ملی متصل شده که درخواست‌ها و اسناد مورد نظر را در آنجا قابل رویت است.
زارع‌پور درباره اینکه چه میزان صندوق پست الکترونیک برای شهروندان ایجاد شده است، یادآور شد: هر فردی که از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت شود، یک ایمیل برای وی ایجاد خواهد شد که می‌تواند از آن استفاده کند.
خزعلی: رئیس‌جمهور آینده
 باید دارای ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهیدمان باشد
انسیه خزعلی در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور آینده باید ویژگی‌هایی که رئیس‌جمهور شهیدمان از جهت بین‌المللی و ملی داشته باشد، شهید رئیسی شجاع و پیگیری بود و برای برنامه‌هایش اقدامات عملیاتی انجام می‌داد. وی ادامه داد: شاید دولت سیزدهم تنها دولتی بود که از آغاز شروع به کار برنامه سند تحول و اقدامات عملیاتی داشت یعنی برای ما در قسمت زنان و خانواده ۱۹ اقدام تولی‌گری و ۴۵ اقدام برای همکاری با دستگاه‌های مختلف برنامه‌ریزی شد.
خزعلی گفت: ما هر سه ماه باید گزارش می‌دادیم که این اقدامات در چه مرحله‌ای است و به همین دلیل هم این دولت توانست در مدت کوتاهی موارد متعددی را انجام دهد.